Weganizm a wegetarianizm

Pod pojęciem coraz bardziej popularnego wegetarianizmu rozumiana jest dieta, z której wyłączone są wszelkie posiłki mięsne oraz produkty zawierające mięso. W bezmięsnej diecie wegetarian dopuszczalne jest jednak spożywanie takich produktów jak mleko, nabiał, jaja czy miód. Dania dla wegetarian składają się często z produktów sojowych o dużej zawartości białka.

Bardziej restrykcyjny od wegetarianizmu jest weganizm. Osoby na bezmięsnej diecie wegańskiej, w przeciwieństwie do wegetarian, nie spożywają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc w przepisach ich dań nie ma również mleka, nabiału, jajek i miodu. Na dietę wegan składają się w głównej mierze produkty roślinne, owoce, warzywa, grzyby oraz produkty zbożowe, takie jak kasze, makarony czy ryże.

Wady i zalety diety bezmięsnej

Jak pokazują liczne badania, wegetarianie rzadziej w porównaniu do reszty populacji, zapadają na otyłość, choroby serca, miażdżycę czy cukrzycę. Rzadziej dotyka ich także osteoporoza i problemy z niskim ciśnieniem. Dieta bezmięsna może powodować jednak niedobory, zwłaszcza żelaza, cynku i witaminy B2. Dzięki produktom wegetariańskim dostępnym w naszym sklepie, możliwe jest komponowanie smacznych i pełnowartościowych posiłków.

Wegańska dieta bezmięsna, choć podobnie jak wegetariańska chroni przed licznymi chorobami, nie dostarcza organizmowi niezbędnych mu witamin i składników mineralnych i wymaga stosowania suplementów diety. Zdaniem dietetyków, odpowiednio skomponowana kuchnia wegetariańska i wegańska są zdrowe i mogą być stosowane przez cały dłuższy czas.