Archiwa: Porady

This is the example custom post type

Zasady zdrowego odżywiania

Nie wiesz jak raz na zawsze zgubić zbędne kilogramy? Cierpisz na zaburzenia odżywiania? Chcesz prowadzić zdrowy styl życia? Poznaj podstawowe zasady i zalety zdrowego odżywiania. Dzięki nim będziesz cieszyć się wymarzoną sylwetką, doskonałym samopoczuciem i unikniesz wielu chorób.

Kluczową zasadą zdrowego żywienia jest regularność posiłków. Zjadaj codziennie od 4 do 5 posiłków w małych porcjach w regularnych odstępach czasu. Pamiętaj, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest zdrowe śniadanie – lekkie, a jednocześnie pożywne. Dostarcza ono organizmowi energii na cały dzień i poprawia sprawność intelektualną.

Jak zdrowo się żywić?

Komponując jadłospis wybieraj produkty jak najmniej przetworzone, zawierające naturalne witaminy, sole mineralne, błonnik i wartościowe kwasy tłuszczowe. Unikaj spożywania nadmiernych ilości tłuszczu i soli, pamiętając jednocześnie o włączeniu do zdrowej diety owoców i warzyw, roślin strączkowych i zdrowych węglowodanów.

Zachowuj umiar w spożywaniu alkoholu. Przed lub po posiłkach pij regularnie wodę. Kiedy uczuwasz głód, sięgaj po zdrowe przekąski – orzechy, suszone owoce lub warzywa. W naszym sklepie z żywnością ekologiczną znajdziesz zdrowe zamienniki wielu produktów, z których wykonasz smaczne i zdrowe przepisy.

Piramida zdrowego odżywiania

Komponując codzienny jadłospis przestrzegaj zasad nowej piramidy zdrowego żywienia. Zgodnie z nią, kluczową rolę w naszej diecie powinny odgrywać owoce i warzywa. Następny poziom piramidy zajmują produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste. Kolejne piętro schematu to nabiał – mleko, jaja i sery.

Wyżej w piramidzie zdrowego żywienia znajdują się produkty mięsne, a na samym szczycie – tłuszcze zwierzęce, które zgodnie z zaleceniami należy zastępować tłuszczami roślinnymi. Ważną rolę w codziennej diecie odgrywają też zioła, które nie tylko poprawiają smak potraw, ale i i zawierają cenne składniki odżywcze. W piramidzie podkreślona została ważna rola aktywności fizycznej w zdrowym stylu życia.

Jakie produkty warto wybierać?

W sklepie ze zdrową żywnością zgromadziliśmy szeroki wybór naturalnych i ekologiczny produktów, które warto uwzględnić w codziennej diecie. Wśród nich znajdują się dietetyczne zamienniki cukru, produkty zbożowe oraz podstawowe składniki dla osób na diecie wegetariańskiej. Zachęcamy do zapoznania się ze szczegółową ofertą sklepu.

Zdrowa dieta odchudzająca

Chcesz zgubić kilka dodatkowych kilogramów? Planujesz przejście na dietę odchudzającą? Marzysz, by znów cieszyć się wyglądem swojej sylwetki? Przed rozpoczęciem diety odchudzającej, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami zdrowego żywienia. Powszechnie stosowane diety redukcyjne, nazywane też dietami cud, mimo szybkich i spektakularnych efektów, kończą się zwykle przykrym efektem jojo.

Najlepszym rozwiązaniem dla osób planujących przejście na dietę odchudzającą jest racjonalne żywienie. Eliminując złe nawyki i komponując jadłospisy zgodne z podstawowymi zasadami żywienia, można nie tylko zgubić nadprogramowe kilogramy, ale też utrzymać ten efekt na dłużej i cieszyć się dobrym zdrowiem? Co jeść na diecie?

Rodzaje diet

Najskuteczniejsza dieta zakłada spożywanie 4-5 posiłków dziennie w regularnych odstępach czasu co 3-4 godziny. Małe pod względem objętości, ale częste posiłki zaspokoją głód i pozwolą uniknąć magazynowania energii przez organizm w postaci tłuszczu. Każdy z posiłków w jadłospisie powinien składać się z białka, warzywa i złożonych węglowodanów i być przygotowany ze zdrowych, nieprzetworzonych i świeżych produktów.

Planując dietę odchudzającą warto poeksperymentować z różnymi technikami kulinarnymi, takimi jak gotowanie na parze, duszenie, pieczenie czy grillowanie bez dodatku tłuszczu. Plan diety odchudzającej może też opierać się na dostępnych w naszym sklepie naturalnych produktach bezglutenowych i dla wegetarian.

Dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa to rozwiązanie nie tylko dla osób chorych na celiakię, ale też dla tych, którzy chcą przejść na zdrową dietę odchudzającą. W ofercie naszego sklepu zgromadziliśmy szeroki wybór produktów bezglutenowych, w tym zdrowe alternatywy dla cukru białego – cukier brązowy, fruktozę i glukozę czy znany z właściwości poprawiających trawienie olej z ostropestu.

Weganizm a wegetarianizm

Pod pojęciem coraz bardziej popularnego wegetarianizmu rozumiana jest dieta, z której wyłączone są wszelkie posiłki mięsne oraz produkty zawierające mięso. W bezmięsnej diecie wegetarian dopuszczalne jest jednak spożywanie takich produktów jak mleko, nabiał, jaja czy miód. Dania dla wegetarian składają się często z produktów sojowych o dużej zawartości białka.

Bardziej restrykcyjny od wegetarianizmu jest weganizm. Osoby na bezmięsnej diecie wegańskiej, w przeciwieństwie do wegetarian, nie spożywają żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, a więc w przepisach ich dań nie ma również mleka, nabiału, jajek i miodu. Na dietę wegan składają się w głównej mierze produkty roślinne, owoce, warzywa, grzyby oraz produkty zbożowe, takie jak kasze, makarony czy ryże.

Wady i zalety diety bezmięsnej

Jak pokazują liczne badania, wegetarianie rzadziej w porównaniu do reszty populacji, zapadają na otyłość, choroby serca, miażdżycę czy cukrzycę. Rzadziej dotyka ich także osteoporoza i problemy z niskim ciśnieniem. Dieta bezmięsna może powodować jednak niedobory, zwłaszcza żelaza, cynku i witaminy B2. Dzięki produktom wegetariańskim dostępnym w naszym sklepie, możliwe jest komponowanie smacznych i pełnowartościowych posiłków.

Wegańska dieta bezmięsna, choć podobnie jak wegetariańska chroni przed licznymi chorobami, nie dostarcza organizmowi niezbędnych mu witamin i składników mineralnych i wymaga stosowania suplementów diety. Zdaniem dietetyków, odpowiednio skomponowana kuchnia wegetariańska i wegańska są zdrowe i mogą być stosowane przez cały dłuższy czas.

Otręby orkiszowe

Orkisz to zboże znane od bardzo dawna. Jak dawna? Historycy twierdzą, że stanowiło jeden z podstawowych składników diety rzymskich żołnierzy! Orkisz cieszył się niesłabnącym powodzeniem przez długi czas, ale około XIX wieku stracił na popularności na rzecz pszenicy. I, jak się okazało, wyszło mu to zdecydowanie na dobre!

Dzięki temu, że praktycznie do naszych czasów orkisz nie był popularny, oparł się modyfikacjom, którym poddano pszenicę. Dzięki temu współczesny orkisz niewiele różni się od swojego antycznego odpowiednika i wciąż może stanowić element pełnowartościowej, zdrowej diety. Tyczy się to zwłaszcza otrębów orkiszowych, których drogocenne właściwości są nie do przecenienia!

Wartości odżywcze otrębów orkiszowych

W otrębach będących pozostałością po mieleniu mąki mieści się większość tego, co w zbożach najcenniejsze. Przede wszystkim otręby orkiszowe zawierają takie pierwiastki jak miedź, cynk i selen, niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Oprócz tego orkisz jest świetnym źródłem witamin A, D oraz E, zwanej również witaminą młodości.

Orkisz to również sprzymierzeniec osób walczących o szczupłą sylwetkę. Otręby orkiszowe są dobrym źródłem błonnika, który zapewnia poczucie sytości oraz reguluje pracę układu trawiennego. Dodatkowo gluten zawarty w ziarnach orkiszu jest łatwo przyswajalny, dzięki czemu spożywanie tego zboża nie powoduje sensacji żołądkowych, na które skarży się coraz więcej osób, u których podstawę diety stanowi pszenica.

Właściwości i działanie

Ale to nie wszystkie zalety, którymi może pochwalić się orkisz, a zwłaszcza otręby orkiszowe! Przede wszystkim w orkiszu można znaleźć rodanidy, substancje występujące oprócz tego w ludzkiej ślinie, krwi oraz mleku matki. Rodanidy działają jak antybiotyk, a przy tym wykazują właściwości antynowotworowe. Spożywanie orkiszu reguluje również pracę całego ciała.

Dodatek orkiszu do naszego codziennego menu wspomaga usuwanie toksyn z organizmu, a tym samym wzmacnia odporność – warto więc zaopatrzyć się w solidny zapas otrąb orkiszowych w okresie zimowym! Orkisz pomaga również w walce z alergiami oraz problemami żołądkowymi oraz poprawia stan włosów, skóry i paznokci.

Przepisy

No dobrze, ale z czym to się je? Otręby orkiszowe są doskonałym dodatkiem do codziennej porcji muesli, świetnie sprawdzają się również w zdrowych wypiekach, takich jak chleb z otrębów orkiszowych, będący doskonałym zamiennikiem chleba z mąki pszennej. Możemy też dodawać je do sałatek, a nawet nieco „uzdrowić” nimi znaną i lubianą panierkę!

Dieta bezglutenowa – kto powinien stosować?

Dieta bezglutenowa jest jedną z najtrudniejszych diet. Trudność ta objawia się w zmianie dotychczasowych nawyków żywieniowych. Produkty, które dotychczas wydawały się oczywiste i były normą żywieniową np. chleb, należy zamienić na bezglutenowy. To jednak tylko początek zmian, jakie potrzebne są do wprowadzenia podczas tej diety.

Dieta bezglutenowa jest przeznaczona dla osób, które mają uczulenie na gluten lub chorują na celiakię. Należy jednak nie mylić obu tych przypadków ze sobą. Alergia z czasem może się uspokoić a wręcz zaniknąć, natomiast w przypadku osób chorujących na celiakię niestety dieta bezglutenowa jest wymogiem do końca życia.

Celiakia i jej objawy

Celiakia jest chorobą trzewiową, której podłoże stanowią geny. Jest ona nieuleczalna, jednak jej objawom można skutecznie zapobiegać, pod warunkiem ścisłego przestrzegania diety bezglutenowej. Dieta ta również pomaga chorującym w zapobiegnięciu przed niedożywieniem organizmu. Celiakia ujawnia się w różnym wieku, najczęściej jednak jest rozpoznawana u osób dorosłych.

Objawy tej choroby są różne u różnych osób. U niektórych występują charakterystyczne jak dla tej choroby biegunki, wzdęcia lub chudnięcie. U innych zaś nie występują żadne objawy oprócz zmian błony śluzowej jelita cienkiego, a także obecność przeciwciał w krwi. Jej objawy mogą być również bardzo nietypowe niedotyczące układu pokarmowego. Wtedy proces rozpoznania choroby się wydłuża. Te nietypowe objawy to np. niedokrwistość, krwawienia, osłabienie, depresja itd.

Dotychczasowe badania naukowe potwierdzają, że w przypadku chorób autoimmunologicznych eliminacja glutenu z diety jest logicznym postępowaniem. Mimo to niektórzy lekarze nadal negują tę dietę, twierdząc, że jest to internetowa moda. Jednak prawda jest taka, że dieta bezglutenowa zwalcza negatywne objawy chorób immunologicznych.

Zapraszamy na stronę naszych produktów dietetycznych.

Olej z ostropestu plamistego

Ostropest plamisty to wyjątkowa roślina o wyjątkowych właściwościach. Do jego niezwykle cennych cech należy działanie jako przeciwutleniacz i jako zapobiegacz stanom zapalnym. Dzięki tym cechom stosowany jest często przy detoksykacji organizmu, a także w celach profilaktycznych, a nawet leczniczych.

Regularne stosowanie oleju z ostropestu plamistego zwiększy poziom Twojego zdrowia. Jeśli jesteś więc fanatykiem zdrowego żywienia, masz problemy zdrowotne np. z wątrobą lub innymi narządami to warto byś spróbował choć raz tej cudownej rośliny. Nie ważne, w jakiej postaci ją wypróbujesz ta roślina i tak wpłynie na Twój organizm rewelacyjnie.

Właściwości i działanie

Olej z ostropestu stanowi krainę pełną wspaniałych właściwości zdrowotnych. Olej ten po pierwsze wspomaga regenerację komórek wątroby. Dzięki temu może wpłynąć w przywrócenie sprawności wątroby. Zdarza się czasem, że w całości. Szczególnie ważne jest to dla osób, które lubą alkohol lub mają inne problemy z wątrobą.

Ponadto olej z ostropestu plamistego normuje poziom glukozy we krwi, dzięki czemu pozytywnie również wpływa na osoby z cukrzycą. Dodatkowym plusem tego oleju z ostropestu jest jego niesamowity wpływ oczyszczający organizm z wszelakich toksyn. Ostatnią ważną jego właściwością to, że stosując go profilaktycznie, masz wpływ na zniwelowanie ryzyka powstania nowotworu.

Zastosowanie oleju z ostropestu

Jeszcze nie wiesz, do czego możesz wykorzystać olej z ostropestu plamistego? To nie problem. Olej ten tłoczony na zimno jest bez charakterystycznego smaku, dlatego możesz go stosować niemalże do wszystkiego. Wypróbuj go na słodko, np. dodając go do shake albo na słono dodając go do sałatki. Pamiętaj jednak o tym, by nadal on pozostał w swojej temperaturze.

Olej ten straci wszystkie swoje wartości, jeśli dodasz go do ciepłego dania lub podgrzejesz go. Natomiast same nasiona ostropestu plamistego możesz różnie wykorzystać. Pula zastosowań w przypadku nasion jest znacznie poszerzona niż w przypadku oleju. Nasiona ostropestu możesz zaparzyć i pic jako herbatę ziołową. Ponadto możesz zastosować je również do różnych produktów, a nawet podawać na ciepło.

Olej czy nasiona – co lepsze?

Najczęściej spotykaną formą ostropestu plamistego jest tłoczony na zimno olej z ostropestu. Znacznie rzadziej spotykane są nasiona. Są one mało popularne ze względu na małą wiedzę zielarską ludzi. Wybór odpowiednich nasion czy też hodowla ostropestu nie jest już taka prosta. Pomimo to właśnie one są najbliższe naturalnej formie ostropestu. Z nasion możesz zrobić herbatę, dodać do odżywczego shake itd. Jest mnóstwo sposobów. Olej tłoczony na zimno możesz dodać np. do sałatek. Każda forma jest dobra. Warto samemu zdecydować, w jakiej formie będziemy w stanie częściej go spożywać.